Page 24 - Proceedings of the State Natural History Museum. Issue 36 (Lviv, 2020)
P. 24
Розробка і реалізація спеціальних природничомузейних освітніх програм … 23
Рис.1. Піраміда середніх показників засвоєння навчального матеріалу учнями.
З рисунку 1 бачимо, що найбільш ефективним у засвоєнні матеріалу є практична
робота, яка реалізується в природознавчому музеї за допомогою дидактики:
1) втілює принцип наочності за допомогою експонатів та муляжів;
2) підвищує науковий рівень і зміцнює зв’язок наукових знань з практикою та життям;
3) розширює світогляд учнів;
4) деталізує природничі процеси;
5) виявляє специфічні чинники, що зумовлюють закони природи та життя;
6) виявляє емоційне сприйняття об’єктів, знайомство з новим;
7) забезпечує сприйняття цілісної природи знань та бачення взаємодій
різноманітних складових життя.
Для підготовки та реалізації уроку музейні працівники та вчителі використовують
покрокову інструкцію. Насамперед обирається тема уроку. Наявність теми шкільного
курсу визначає порядок роботи з музейними об’єктами. Далі визначається мета уроку
та відбираються музейні об’єкти, що будуть нести основний інформаційний та
навчальний зміст. На шкільному уроці, що передує уроку в музеї, встановлюється
необхідний зв’язок із змістом заняття в музеї, нагадуються правила поведінки в музеї.
За декілька днів до проведення уроку викладач знайомиться з літературою з обраної
теми та відвідує музей для детальних обговорень.
Хоча музеї і не завжди передбачені шкільною програмою проте нашим педагогам
вдалося розробити і втілити в життя інтерактивні музейні уроки у вигляді ігор, що
максимально доповнюють шкільну програму. Є певні вимоги до організації ігор у
стінах природничого музею: по-перше, ігри повинні відповідати навчально-виховним
завданням; по-друге, важливим атрибутом є правила гри; по-третє, гра має бути
цікавою, а її учасники повинні отримувати від неї задоволення.
Для проведення занять розроблено такі інтерактивні ігри як:
1) гра «Бінго – тварини» – за темою різноманіття ссавців. Ресурс – роздруківка, на
якій зображено 12 тварин та ручка, а також перелік характеристик для тварин. Процес