Page 119 - NZDPM 33/2017
P. 119

118               Коновалова І.Б., Савицька А.Г., Середюк Г.В.

                                      На  сьогоднішній  день,  теоретична  база  музейної  педагогіки  як  науки  ще
                                   перебуває  в  стадії  формування  та  розвитку.  У  Німеччині  створені  спеціальні
                                   відомство  та  центр  з  музейної  педагогіки.  У  США  прийнято  Державну  програму
                                   "Музей та освіта", яка розвиває освітні і виховні аспекти музейної комунікації. Існує
                                   англійська  школа  музейної  педагогіки,  основою  якої  є  виховання  дітей  завдяки
                                   використанню можливостей музею [2, 3].
                                      Вітчизняні науковці визначають музейну педагогіку як таку, що відображає новий
                                   етап у реалізації освітньо-виховного потенціалу музею, як нову галузь педагогічної
                                   науки,  що  має  міждисциплінарний  характер.  Найпопулярнішою  є  теорія  діалогізму
                                   М.М. Бахтіна, згідно якої на зміну старому типу монологічної культури йде новий –
                                   діалогічний. Отже, музей став місцем культурно-освітнього діалогу [4].
                                      Метою  нашого  дослідження  було:  здійснити  аналіз  психолого-педагогічних
                                   аспектів,  сучасних  форм  організації  навчання  учнів  молодшого  шкільного  віку  в
                                   контексті музейної педагогіки, впроваджених у Державному природознавчому музеї
                                   НАН України (далі ДПМ). Основними завданнями стали: розробка та впровадження
                                   педагогічних сценаріїв музейної педагогіки у систему екологічного виховання учнів
                                   початкової  школи;  аналіз  ефективності  педагогічних  сценаріїв  у  навчально-
                                   виховному процесі початкової школи; аналіз сучасних форм організації навчання та
                                   визначення специфіки взаємодії молодших школярів із музейним середовищем.
                                      У ДПМ відбувається активне впровадження основних засад музейної педагогіки.
                                   Будь-які  теоретичні  основи  ґрунтуються  на  ініціативі  практиків:  з  одного  боку,  це
                                   працівники музею, що намагаються привернути до музею одну з основних категорій
                                   відвідувачів – дітей, з іншого – педагоги, які використовують інноваційні педагогічні
                                   технології  із  залученням  музейних  колекцій,  експонатів,  натуральних  дидактичних
                                   матеріалів. Проте об’єднує їх єдина мета – формування середовища, яке б спонукало
                                   дитину до самоосвіти і саморозвитку через призму "чуттєвої грамотності", коли у неї
                                   виникає бажання освоїти щось нове, бажання зробити щось самостійно.
                                      Виходячи із багатьох визначень "музейної педагогіки" її можна розуміти у першу
                                   чергу  як  освоєння  матеріалу  дітьми  за  допомогою  музейних  колекцій,  шляхом
                                   активної діяльності на експозиції [6], що не може забезпечуватися без безпосередньої
                                   участі  музейного  працівника.  Проте  ступінь  заглиблення  дітей  в  матеріал,  ступінь
                                   спеціалізації викладання, форму проведення уроку поза експозицією в стінах музею,
                                   способи та форми закріплення матеріалу обирає саме шкільний педагог, виявляючи
                                   власну ініціативу, або обираючи з тих можливих форм та педагогічних засобів, які
                                   може  забезпечити  ДПМ.  Тому  надзвичайно  важливою  є  тісна  співпраця  музейного
                                   педагога та шкільного вчителя.
                                      Головним джерелом реалізації педагогічних сценаріїв є урок, важливим аспектом
                                   якого  є  ефективний  підбір  методів  та  прийомів  його  проведення  [8].  Важливим  та
                                   дієвим методом у музейній педагогіці є використання музейних експонатів. Існують
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124