Page 4 - NZDPM 34/2018
P. 4

НАУКОВІ ЗАПИСКИ ДЕРЖАВНОГО ПРИРОДОЗН АВЧОГО МУЗЕЮ
              Випуск 34                        Львів, 2018                          С. 3-8

            УДК 069.8:5]316.77

            Архіпова Х.І., Данилюк К.М.

            ЗАСАДИ ЗОВНІШНЬОЇ КОМУНІКАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО
            ПРИРОДОЗНАВЧОГО МУЗЕЮ НАН УКРАЇНИ

                  Розглянуто  визначальні  тенденції  розвитку  комунікаційних  стратегій  провідних
               природничих музеїв світу. На основі Стратегії розвитку Державного природознавчого
               музею НАН України, визначено головні цілі, завдання та канали комунікації з основними
               сегментами аудиторії музею.
                  Ключові слова: природничий музей, музейна комунікація, комунікаційна стратегія.

               Проста  комунікаційна  модель  була  представлена  музеям  світу  в  Америці
            Дунканом  Камероном  наприкінці  1960-х  років.  Його  акцент  на  об’єкті  як
            посереднику музейної комунікації згодом ставився під сумнів. Є.І. Кнез та Г. Райт
            змістили  акцент  на  власне  ідею  (інтелектуальне  пізнання),  особливо  в  наукових
            музеях,  і  їхня  пропозиція  призвела  в  подальшому  до  модифікації  базової
            комунікаційної моделі.
               Різноманітні  комунікаційні  теорії  пропонуються  для  втілення  ще  з  1968  року  і
            їхня  суть  з  цього  часу  суттєво  змінилася  –  комунікаційні  моделі  змінюються  від
            "музею як системи комунікації та втілення музейної освіти" до "музейних експозицій
            як  комунікаційних  інструментів  для  передачі  ідей".  Розглядають  освітню  модель
            (куратор-центричну)  та  інтерпретативну  (відвідувач-центричну),  щоб  описати
            відмінності між цими підходами. Обидві моделі зосереджуються більше на цінності
            навчання в музеї. Натомість ще одна модель акцентує на тому, що розуміння процесу
            навчання  та  "створення  нових  сенсів"  є  ключовою  цінністю  нової  комунікаційної
            моделі [3].

               Комунікаційні стратегії провідних природничих музеїв світу

               Комунікаційні засади часто публікуються музеями як частина стратегії на певний
            період проте існують окремі праці присвячені власне комунікаційним стратегіям, як
            наприклад  для  природничого  музею  м.  Бухарест  [5].  Незалежно  від  того,  де
            знаходиться  музей  і  наскільки  він  має  вже  сформовану  аудиторію,  одним  із
            пріоритетів  у  стратегічних  річних  планах  залишається  збільшення  зусиль  для
            поширення  інформації  та  комунікації  з  аудиторіями  завдяки  широкому  спектру
            засобів. Особливого місця  завжди заслуговує зовнішня послідовна комунікація про
            основну  місію  музею  [9].  Інколи  висвітлення  нових  актуальних  тем  змушує  музеї
            переглядати свої принципи комунікації [4].
               Для  багатьох  природничих  музеїв,  у  яких  активно  проводяться  наукові
            дослідження,  одне  з  основних  завдань  –  стати  провідним  осередком  на
            національному  рівні  поширення  наукових  знань  та  наукової  комунікації,  стати
            вагомим  учасником  публічних  дебатів  на  актуальні  теми.  Стратегічний  і
            систематичний підхід до комунікації є надзвичайно важливим для будь-якого музею.
            Наукові музеї ставлять також перед собою завдання комунікувати про результати і
            процеси, пов’язані з власними дослідженнями та опрацюванням фондів. З фінансової
            точки  зору  забезпечення  відповідної  комунікаційної  діяльності  музеїв  ставлять  на
            рівні  з  пріоритетами  розвитку  інфраструктури,  ефективної  підтримки  досліджень,
            роботи з фондами та освіти.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9